Masterplan

Tot 1974 was de Hoge Rielen een militair domein in een Kempisch landschap. Om deze historische context op lange termijn te bewaren, gaf het domein verschillende bureaus de opdracht om een Masterplan te ontwikkelen. De jury koos voor Studio Secchi-Vigano uit Milaan dat het natuurlijke, militaire en pedagogische landschap mooi met elkaar in relatie bracht. Dat resulteerde in een Masterplan dat op de volgende belangrijke pijlers steunt:

• Respect voor het oorspronkelijke militaire karakter van het domein;
• De introductie van ‘loodskamperen’;
• Een bosbeheerplan dat leidt tot meer gevarieerde bossen en biotopen;
• Herstel van de middenweg en autolus die het domein autoluw maakt;
• De constructie van een hostel met 20 kamers en doorkijk naar de natuur.

De oorspronkelijke footprint
De architectuur moet respect tonen voor de oorspronkelijke footprint van het domein. Zo krijgen de oude militaire loodsen het statuut van quasi onaantastbaarheid. Ze worden geleidelijk aan gerestaureerd. Ze dienen als beschutting bij enkele kampeergronden (K2, K8 - vanaf 2017 wordt dit kamp 15 - LAMP en kamp 17 - SPADE) of zijn apart bruikbaar (loodsen 341, 317, 325 - vanaf 2017 respectievelijk gebouw 36, skateloods; gebouw 17 - SPADE en gebouw 22). De loods 333 (bij Parking 4) (vanaf 2017 spreken we over gebouw 50 bij de parking van Poort Zuid) is bestemd voor paardenkampen.

De middenweg
Deze weg verbindt belangrijke functies met elkaar zoals sporthal-restaurant en café–onthaal-‘tejater’-Hostel Wadi. Het autoverkeer verloopt nog hoofdzakelijk via een autolus. De middenweg wordt hersteld en volledig autovrij gemaakt. Dat verhoogt het autoluwe karakter van het domein. Ook de parkings worden vergroot en sluiten direct aan op de autolus. Op deze lus zijn bijkomende en directe toegangen tot het domein via Poort 5 (en Parking 5), Poort 4 (en Parking 4), Poort 2, 3 (en Parking 3), Poort 6 (voor evenementen op de sportterreinen) en Poort 7 (toegang tot K1-oost).

In 2017 richten we het domein nog exclusiever op voetgangers en fietsers. De verwijzingen naar auto's verdwijnen. We spreken niet langer over de autolus, of over een autovrij dan wel autoluw karakter van het domein. De parkings horen voortaan bij poorten of bij het onthaal. Er komt een Poort Noord (voormalige Poort 3), Poort Oost (Poort 5), en Poort Zuid (Poort 4). We spreken nu ook over gebouwen (in plaats van paviljoenen) en kampen of kampgronden (in plaats van kampeergronden).

Loodskamperen
De oude loodsen van de kampeergronden K1, K3, K7 worden gerestaureerd en krijgen boxen: een slaapbox en keukenbox in de loods en sanitaire boxen buiten. Het plan voorziet ook een nabijheidgebied: een zachte overgang tussen gebouw en natuur. Vanaf 2017 worden dit gebouw 8 - BOOG, 9 - BOEMERANG en 10 - GITAAR.

Hostel Wadi
In de omgeving van Paviljoen 9 (2017: gebouw 3 - PENSEEL) komt Hostel Wadi: met 20 kamers, telkens met vier bedden en sanitair. Het hostel is een cilindervormig gebouw met wadi en transparante doorkijk naar de natuur.

Het bosbeheerplan
Het Agentschap Natuur & Bos stelde dit plan samen met de Hoge Rielen op. Het inspireert zich op het masterplan. Het dennenbestand wijzigt langzaam naar gemengd loofhout. In het duinengebied blijft een tiental ha puur dennenbestand bewaard. In dit gebied liggen nog veel oude loodsen.

Het plan voorziet ook in de creatie van ‘patches’ (doorgangen) tussen de verscheidene natuurgebieden. Dit bevordert de biodiversiteit en maakt de natuurgebieden groter. Van de vijf natuurgebieden zijn er maar twee niet toegankelijk. De andere drie krijgen ook een uitbreiding maar zijn wél toegankelijk. Wie hier verblijft moet wel beseffen dat het beheer van de toegankelijke natuurgebieden niet gebeurt met het oog op ‘veiligheid’. Dode bomen worden niet omgehakt en bramen niet per se geruimd. Hier gaat de natuur zijn gang zodat er gevarieerde bossen en biotopen ontstaan.